روحیه جوانی موجب میشود فرد روحیه مستقلی برای پیش بردن کارها و تعامل با افراد مختلف داشته باشد که همین مسئله وجود روحیه مطالبه گری در هنگام نیاز است.
به گزارش Heracleum persicum از مشهد، امروز ملقب به روز جوان و این نامگذاری به سبب میلاد حضرت علیاکبر (ع) است، اسوهای که در همیشه تاریخ میتوان با رجوع به آن مختصات زندگی یک جوان را مشخص کرد.
انقلاب اسلامی همیشه توأم با حرکت جوانان بوده است، موردی که در فرمایشات رهبر انقلاب نقشی محوری دارد؛ از بیانیه گام دوم که خطاب به جوانان نوشتهشده گرفته تا بیانات رهبری در مورد شخصیت حاج قاسم سلیمانی که ایشان را دارای مشخصات یک جوان پویا برمیشمارند.
به بهانه این مناسبت پربرکت با یک جوان مشهدی در مورد مختصات و محورهای جوان گفتوگو کردهایم؛ «محمدرضا خازنی رضوی» نویسنده نمایشنامه و فعال هنری است و این روزها سرپرستی گروه تئاتری را در مشهد در دست دارد که در حوزه نمایشهای آیینی و انقلابی نقشآفرینی میکنند.
ابتدا خودتان را معرفی کنید و از فعالیتها و جمع جوانی که دارید برایمان بگویید؟
بنده طلبه سطح ۱ و پایه ۵ حوزه علمیه هستم. کاری که در حال حاضر انجام میدهم در حوزه نویسندگی و بهطور ویژه نمایشنامهنویسی است. بیشتر وقتم در حوزه فرهنگی به پیشبرد گروه فرهنگی هنری ماهو برمیگردد. گروهی که در حوزه تئاتر فعالیت دارد. متن کارهایی که در این چند سال از طریق این گروه روی صحنه رفته است را بنده نوشتم و از مشورت و راهنمایی اساتید ارزشمند حوزه نمایشنامهنویسی استفاده کردم. ماهو یک گروه بهطور کامل جوان است؛ یعنی تمام امور مدیریتی، ایده پردازی و اجرایی توسط جوانان اداره میشود. افرادی که یا در ابتدای دوره دانشجویی هستند یا در حال تحصیل در سطح ۱ حوزه علمیه میباشند.
جوان بودن چه تأثیری در فعالیتهای این گروه داشته است؟
این جوان بودن باعث شده است افراد باروحیه جدی و پویایی برای کار کردن گام بردارند؛ مثلاً مدتی پیش میآید که ما برای مسائل درونگروهی وقت میگذاریم و فعالیتی نداریم در آن مواقع بچههای گروه فشار میآورند که فعالیتی را انجام دهیم. گروهی که از جوانان تشکیلشده باشد باعث پیشبرد خواهد شد. این پیشبرد میتواند در وسعت کلان یا وسعتی جزئی و بومیتر باشد. من احساس میکنم جوان بودن جمعی که داریم باعث شده مسئولان مختلف را برای جریان سازی تازه در تئاتر مشهد پایکار بیاوریم. روحیه جوانی باعث میشود فرد روحیه مستقلی برای جلو بردن کارها و تعامل با افراد مختلف داشته باشد که همین موجب وجود روحیه مطالبه گری در هنگام نیاز است.
به نظر شما بهعنوان یک جوان انقلاب اسلامی چه نسبتی را در زندگی جوانان ایجاد کرده است؟
انقلاب احیاگر جوان بوده است. با توجه به بزنگاههای مختلفی که انقلاب اسلامی در طول تاریخ داشته فعالیت جوانان متفاوت شده است. یکزمانی اگر جنگ بوده است جوانان خودشان را با آن موقعیت تطبیق میدادند و در عرصه نظامی که نیاز جامعه است حضور مییافتند. همانطور که در نهجالبلاغه از امیرالمؤمنین (ع) داریم که میفرمایند: «إنَّما قَلبُ الحَدَثِ کَالارضِ الخالیَةِ ما اُلقىَ فیها مِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ» قلب نوجوان، مثل زمین بایر است. هر بذری در آن کاشته شود میپذیرد… میبینیم که جوان با توجه به روحیاتش به شکلی است که در موقعیتهای مختلف زمانی فرم پیدا میکند و به اقتضا هر زمان فعالیت محوری برای خود شکل میدهد. در حال حاضر موقعیت جهاد فرهنگی و جهاد تبیین از موارد مورد اهمیت انقلاب اسلامی است و جوانان دغدغهمند فعالیت خود را پیرامون این مختصات شکل میدهند.
این مختصات چگونه درک میشود؟
این مختصات بستگی به چند عامل دارد. یکی از آنها تربیت است. دیگری زمان و مکان است. منظور از مکان همان موقعیت جغرافیایی است. همانطور که رهبری فرمودند هرجایی که در حال فعالیت هستید را مرکز جهان بدانید. اینکه برخی جوانان به سراغ مسائل دیگر و بعضاً مخرب میروند ازاینرو است که بزرگترها و مسئولان عملکرد مناسبی در این حوزه نداشتهاند تا جوان بهطورجدی با جامعه خود ارتباط برقرار کند و دغدغه روز جامعه را درک کند. مختصات هر جوان به این شکل درک میشود که بفهمد در کجاست؟ چه میکند؟ و به کدام سمت میرود؟ جوانان ما باید بفهمند که چه فایدهای میتوانند برای جامعه داشته باشند و دید و نگاهشان را باز کنند. امروزه زمین خالی قلب جوان که آمادهی کاشت هر چیزی است را رسانههای بیگانه در دست گرفتند. رسانههایی که محتوایی پوچ و پوشالی روانهی ذهن و روح فرد میکنند و جوان را از آن تأثیرگذاری که میتواند داشته باشد بازمیدارند.
چگونه میتوان این روحیه جوانی را حفظ کرد؟
ما در مورد این موضوع حاج قاسم را داریم که بااینکه ظاهراً جوان نمینمود منتها در عمل و میدان پویاتر از هر جوانی قدم برمیداشت و مفید بود. برای اینکه روحیهی جوانی حفظ شود بایست دوری از رخوت و انفعال را جدی گرفت. به تعبیری هر فرد باید بداند که در محدودهی زندگیاش میتواند
پایان پیام/