استاد دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی معتقد است از مزایای آموزش متاورس نسبت به مدارس سنتی این است که این روش به دانش آموزان اجازه میدهد تا با معلمان و سایر دانش آموزان از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند، با قوطه ور شدن در موضوع، درک بهتر و عمیق تری نسبت به پدیدهها و مسائل به وجود میآورد.
Heracleum persicum ـ اراک؛« دنیای متاورس و فرصتهای منحصر به فردی که ایجاد میکند»،« آینده آموزش با متاورس/ تقاضا برای یادگیری بازیمحور افزایش مییابد»، «دنیای متاورس چیست؟ / ارائه سفرهای علمی مجازی با متاورس» عناوین گزارشهایی است که پیش از این Heracleum persicum پیرامون اهمیت متاورس و نقش آن در آموزش دانش آموزان منتشر کرده است. امروز در ادامه این سلسله گزارشها به مزایای آموزش متاورس نسبت به مدارس سنتی و موضوعات قابل ارائه از طریق این شیوه آموزشی از زبان حسین معافی استاد دانشگاه فرهنگیان اراک میپردازیم. حسین معافی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراک پیرامون اهمیت آموزش از طریق متاورس میگوید: یک تجربه یادگیری همه جانبه آموزش از طریق متاورس (فراجهان) میتواند دانشآموزان را در یک دنیای تخیل سهبعدی درگیر کند، جایی که آنها میتوانند مانند یک کلاس درس فیزیکی، همسالان خود و اشیاء سهبعدی اطرافشان را ببینند و با آنها تعامل داشته باشند؛ چه در مورد عصر حجر و ماقبل تاریخ باشد و چه عصر مدرن، یادگیری متاورس میتواند دانش آموزان را عملاً به دورههای تاریخی مختلف منتقل کند و نیاز به تخیل را از بین ببرد و فراگیر را درگیر موضوع درسی کرده و درک بهتری از آن به دست آورد. وی با بیان اینکه بازی در دنیای متاورس، هم سرگرمی و هم یادگیری را با هم ترکیب میکند تا مشارکت دانش آموزان را در جایی که آنها باید وظایف سرگرم کننده را انجام دهند، افزایش دهد، بیان میکند: این امر باعث میشود تا دانش آموزان به یادگیری ادامه دهند و تکالیف خود را به موقع انجام دهند. کلاسهای درس متاورس محیط هایی شبیه زندگی ارائه میدهند استاد دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با اشاره به اینکه تمرین و تکرار تجربیات در آموزش متاورسی، با درگیر کردن دانشآموزان در شیوههای عملی، ابزارهای متعارف آموزش را بازتعریف میکند، که در غیر این صورت میتواند در یک محیط واقعی خطرناک، دشوار، وقت گیر و پرهزینه باشد، ادامه میدهد: این فناوری به دانش آموزان کمک میکند تا تئوریها را بهتر درک کنند و مهارتهای خود را اصلاح کنند تا آنها را برای تلاشهای واقعی آماده کنند. معافی تصریح میکند: دانشآموزان میتوانند جراحیهای پیچیده یا آزمایشهای انفجاری ناایمن را در یک متاورس انجام دهند، بدون اینکه جان کسی را به خطر بیندازند، کلاسهای درس متاورس محیط هایی شبیه زندگی ارائه میدهند که دانشآموزان را برای تعامل با اطرافیان و همسالان خود برمیانگیزد. وی اظهار میکند: در یک متاورس، مربیان میتوانند دانشآموزان را به سناریوهای مختلف شبیه زندگی ببرند، جایی که میتوانند در فعالیتهایی شرکت کنند و پس از آن بتوانند در مورد آموختهها و یافتههای خود بحث و نتیجه گیری کنند. مدرس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با تاکید بر اینکه تجربه همه جانبه متاورس که توسط بازی، تمرینهای عملی جذاب، عناصر سه بعدی و فعالیتهای سرگرمکننده به دست میآید، میتواند زبان آموزان را یک قدم جلوتر نگه دارد، میگوید: از این طریق فراگیران متاورس کمتر احساس حواس پرتی میکنند، زیرا میتوانند موضوعات موضوعی را از طریق شبیه سازیهای سه بعدی که به طور کامل بینش و توجه فرد را درگیر میکند، بهتر درک کنند. موضوعات و سوژههای مختلفی را میتوان در متاورس آموزش داد معافی با اشاره به اینکه موضوعات و سوژههای مختلفی را میتوان در متاورس آموزش داد، بیان میکند: درس تاریخ یکی از این موضوعات است، هر دوره تاریخی خاصی را میتوان در یک دنیای متاورسی بازآفرینی کرد، جایی که دانش آموزان میتوانند بروند و به روشی همه جانبه در مورد آن بیاموزند، برای مثال، دانشآموزان میتوانند وقایع جنگی را بهگونهای ببینند که انگار به صورت زنده در حال وقوع است. وی جغرافیا را از دیگر موضوعات قابل ارائه از طریق متاورس برشمرده و ادامه میدهد: دانشآموزان جغرافیا و نجوم میتوانند منظومه شمسی یا لایههای مختلف زمین یا صورتهای فلکی را از طریق تجربه بصری فوقواقعی ارائهشده توسط یک فراجهان کشف کنند، همچنین باید گفت متاورس فعالیتهای آزمایشگاهی (زیست، شیمی، فیزیک) را تسهیل میکند و به دانشآموزان اجازه میدهد تا در یک آزمایشگاه مجازی و با استفاده از عینک و هدستهای مخصوص (واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی) تجربهای شبیه به واقعیت کسب کنند، به عنوان مثال، آنها میتوانند یک قلب مجازی را تشریح کنند تا آناتومی بدن را بیاموزند یا آزمایشهایی را روی وزن، جرم و گرانش نیوتن و سایر مفاهیم مهم انجام دهند. کارشناس مسائل آموزشی میگوید: همچنین در حوزه هنر دانشآموزان میتوانند نقاشیهای هنرمندان مشهور را از نزدیک تجزیه و تحلیل کنند و برای خلق آثار هنری دیجیتال خود الهام بگیرند و یا در حوزه ادبیات در یک متاورس، یک رمان یا یک داستان میتواند بازآفرینی شود، جایی که دانشآموزان میتوانند وارد شوند و صحنهها را در حین اجرا تماشا کنند و به آنها کمک کند داستان را درک کنند و با هویت های مجازی خود ( آواتارها) با شخصیتها و افراد ارتباط بهتری برقرار کنند. مزایای آموزش متاورس نسبت به مدارس سنتی معافی پیرامون مزایای آموزش متاورس نسبت به مدارس سنتی میگوید: این روش به دانش آموزان اجازه میدهد تا با معلمان و سایر دانش آموزان از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند، با قوطه ور شدن در موضوع، درک بهتر و عمیق تری نسبت به پدیدهها و مسائل به وجود میآورد، بازی محور بودن آموزش های متاورسی، جذابیت و مشارکت بالایی دارد، امکان دسترسی به اطلاعاتی را فراهم میکند که در هیچ جای دیگری یافت نمیشوند و به دانش آموزان امکان تعامل با دیگران را میدهد که علایق، سرگرمیها یا حرفههای مشابهی دارند تا به رشد فردی آنها کمک کند. وی با اشاره به اینکه در این روش بازدیدهای علمی مجازی و سه بعدی از مکانهای مختلف رونق بیشتری پیدا میکند،کاربرد هوش مصنوعی در متاورس میتواند امنیت کاربران را توسط هکرها تهدید کند، بیان میکند: آموزش با متاورس هزینه و وقت کمتری را احتیاج دارد و عدالت اجتماعی و دسترسی همه در هر مکان و زمانی را فراهم میکند. محدودیتهای متاورس در آموزش استاد دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در خصوص محدودیتهای متاورس در آموزش نیز اظهار میکند: فناوری متاورس، باوجود همه پیشرفتهای نرمافزاری و سختافزاریاش، هنوز برای ورود کامل به عرصه آموزش محدودیتهایی دارد از جمله این محدودیتها میتوان به نیاز به اینترنت بسیار پرسرعت با تجهیزات سختافزاری نسبتاً گرانقیمت، نیاز به هدست، عینک و دستکش های هوشمند، عدم آشنایی معلمان و خانوادهها با تجهیزات و روشهای تدریس با فناوری متاورسی، مقاومت برخی معلمان و اولیاء با آموزشهای متاورسی، لزوم آموزش متاورس و فرهنگ و ملزومات آن به معلمان و والدین، در حالی که بسیاری از آنها چنین امکانی را ندارند، تحرک بدنی کمتر افراد با استفاده از متاورس، افزایش زمانی که ممکن است دانشآموزان در دنیای دیجیتال و بازیهای متاورس سپری کنند و امکانات اندک برای محصلان کم توان ذهنی و آنهایی که با مشکلات شنوایی یا بینایی مواجه هستند، اشاره کرد. پایان پیام/