شنبه 8 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهبازارسالی یک میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش می‌یابد

سالی یک میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش می‌یابد

سخنگوی صنعت آب گفت: تغییرات اقلیمی به‌طور سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب از آب تجدیدپذیر کشور را کاهش می‌دهد؛ این مسئله اجرای دقیق برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی را ضرورت می‌بخشد.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در سیزدهمین کنگره بین‌المللی عمران اظهار داشت: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث کاهش آب تجدیدپذیر کشورها می‌شود.

وی، میزان این کاهش را در ایران حدود یک میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و افزود: اجرای برنامه ملی سازگاری با کم‌آبی برای کاهش تبعات تغییرات اقلیمی و جلوگیری از مصارف بالای آب در کشور امری ضروری است.

سالی یک میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش می‌یابد

قاسم‌زاده ضمن تشریح تغییر اقلیم و سازگاری با آن در مدیریت و مهندسی آب کشور بیان داشت: یافته‌های IPCC نشان می‌دهد که هر درجه گرم شدن کره زمین دسترسی به منابع آب تجدیدپذیر را حداقل تا 20 درصد برای هفت درصد دیگر از جمعیت جهان کاهش دهد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: گرمایش زمین باعث محدودیت در دسترسی ساکنین زمین به منابع آبی می‌شود و با توجه به اینکه ایران به‌طور متوسط در هر دهه حدود 0.5 درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود، اثر این افزایش دما در کاهش منابع آب در دسترس کشور حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: ادامه این روند در کنار وضعیت فعلی مصارف کشور، باعث محدودیت‌های جدی در بخش‌های مختلف مصرف خواهد شد و در چنین شرایطی، فقدان برنامه‌های عملیاتی سازگاری با اقلیم، منجر به فشارهای اضافی بر سیستم‌های تأمین آب می‌شود.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها